Miejsce spotkania: Śródmiejski Ośrodek Kultury, ul. Mikołajska 2, I piętro, sala nr 2
Wykład wprowadzi w pojęcie klasyczności (klasyki, klasycyzmu,
neoklasycyzmu, Nowego Klasycyzmu) i zawierać będzie opisy i analizy wybranych
współczesnych przykładów malarstwa, fotografii i instalacji wideo (David
Ligare, Bernhard Prinz, Bill Viola, Peter Holl, Adrian Gottlieb, Marcin Liber),
podkreślając obecność w nich klasycznych inspiracji i zasad. Jednocześnie wpisze
interpretacje w kontekst teorii zwrotu ikonicznego oraz koncepcję „końca sztuki”.
Analizy i interpretacje prowadzą do refleksji o obecności w sztuce najnowszej
nie tylko klasycznych zasad, ale również doniosłych idei postrzeganych jako
klasyczne, odkrywanych także przez transdyscyplinarne metody badawcze.
Ostatecznie pojawi się pytanie o trwanie w czasach współczesnych estetycznych i
metafizycznych wyznaczników sztuki (przywoływane zostaną poglądy Platona, Kanta
i Schelera) oraz o jej tożsamość.
Dr hab. Rafał Solewski – prof. UP, studiował teatrologię i historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracował w Cricotece i Międzynarodowym Centrum Kultury. Habilitowany na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego w 2010 roku. Profesor na Wydziale Sztuki i Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Autor książek: Franciszek Mączyński (1874-1947) krakowski architekt (2005) oraz Synteza i wypowiedź. Poezja i filozofia w sztukach wizualnych na przełomie XX i XXI wieku (2007), a także artykułów publikowanych m.in. w „Kwartalniku Filozoficznym”, „Art Inquiry”, „Estetyce i Krytyce”, „Roczniku Krakowskim”, „Centropie”, „Dekadzie Literackiej” i zbiorach materiałów z konferencji.
![]() |
David Ligare, Kobieta
na greckim krześle (Penelopa), 1980
|