Justyna Balisz, Jak głęboko spoglądać w oczy Aniołowi Historii? Artyści wobec przeszłości, wykład

26 listopada (czwartek) o godz. 16

Miejsce spotkania: Śródmiejski Ośrodek Kultury, ul. Mikołajska 2, I piętro, sala nr 2



Paul Klee, Angelus Novus, 1920



Wykład jest próbą syntetycznego przedstawienia ewolucji, jaka dokonała się po 1945 roku w sztuce podejmującej wysiłek stawiania czoła (głównie najnowszej) historii. Proces ten ukazany zostanie na tle przemian w postrzeganiu przeszłości w szeroko pojętych naukach humanistycznych, których apogeum stanowiły lata 90. XX w.
Punkt wyjścia do przedstawienia kluczowych zagadnień i problemów wyłaniających się z tego tematu stanowić będą egzemplaryczne dzieła artystów polskich. Ukazanie ich w szerszym kontekście prac zorientowanych na przeszłość pozwoli z kolei na wyodrębnienie pewnych ogólnych tendencji oraz na zdefiniowanie nie tylko pola artystycznych eksploracji, ale i wyłonienie równie istotnych obszarów przemilczeń.

Na koniec zastanowimy się nad tym, czy i jak dalece sztuka jest w mocy poszerzać horyzonty wiedzy na temat przeszłości. Zapytamy również o to, czy współczesna sztuka o historii może być dla nas nauczycielką życia i czy jej uczniami winni być również sami historycy.  



Justyna Balisz – historyczka i krytyczka sztuki, absolwentka historii sztuki UJ. W latach 2005 – 2010 studiowała historię sztuki oraz wiedzę o teatrze na Humboldt Universität i na Freie Universität w Berlinie. W 2015 roku na Wydziale Historycznym UJ obroniła doktorat traktujący o recepcji drugiej wojny światowej w sztuce niemieckiej, uwypuklając przy tym tezę o medialnym uwarunkowaniu pamięci kulturowej. Publikowała w „Przeglądzie Zachodnim”, „Roczniku Centrum Badań Historycznych PAN” oraz w tomie Display. Strategie Wystawiania (Universitas 2012). Jest autorką kilku przyczynków do katalogów wystaw oraz kilkudziesięciu tekstów krytycznych, które ukazały się m.in. w takich czasopismach jak: „arteon”, „Obieg”, „Szum”, „Fragile”. Zajmuje się głównie sztuką niemiecką oraz badaniem możliwości aplikacji kulturoznawczych teorii pamięci zbiorowej na polu sztuk wizualnych. Współpracowała z Centrum Badań Historycznych PAN w Berlinie podczas redagowania Leksykonu Kultury Pamięci. Obecnie pracuje w Polsko-Niemieckim Towarzystwie Akademickim w Krakowie.