20 maja 2015 (środa), godz. 16
Miejsce spotkania: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej
Manggha, ul. M. Konopnickiej 26
Po wystawie oprowadzi Dyrektorka Festiwalu Agnieszka
Dwernicka
Zdjęcia, które na potrzeby tej wystawy wybrał i zestawił
Zhang Dali, ilustrują techniki stosowane do przerabiania oficjalnych fotografii
(a zatem mniej lub bardziej subtelnego zmieniania rzeczywistości) w Chinach
czasów Mao. Celem tych wyidealizowanych obrazów – Zhang, przyjmując wywrotową
rolę dociekliwego artysty-archiwisty, dociera do ich oryginałów – jest ukazanie
i propagowanie ideologicznego ducha epoki pod pozorami dokumentalnej
autentyczności i rzetelności reportażu prasowego. Zdjęcia próbują ukazać
niepowstrzymany impet sił historycznych oraz stabilizującą moc trwałego,
rozważnego przywództwa politycznego.
Do stosowanych środków manipulacji fotograficznej należą:
całkowite usunięcie danej osoby lub określonego elementu z kadru; zastąpienie
postaci „niepożądanych” „pożądanymi”; przycięcie fotografii pozwalające na
„przekadrowanie” rzeczywistości i skrzywienie perspektywy; zmiana tła zdjęcia
tak, aby plastycznie i dramaturgicznie uwypuklić centralną postać, podkreślając
tym samym jej prestiż, zwłaszcza kosztem rywali lub podwładnych, wreszcie
retuszowanie głównego bohatera lub bohaterów, by zbliżyć ich wygląd fizyczny do
społecznego ideału doskonałości
Jednak projekt Zhanga Daliego jest jednak ważny nie tylko
dlatego, że obnaża i opisuje przestarzałe praktyki zamierzchłej epoki. Artysta
pokazuje, że propagandowa manipulacja oficjalnym przekazem – niezależnie od
systemu politycznego, w którym się ją stosuje – może wpływać na odbiór
rzeczywistości. Zniekształcenia faktograficzne i wizualne są nie tylko
powszechnie akceptowane, lecz także praktykowane: ludzi pociągają przyjęte
ideały piękna, charyzmy i „potęgi”.
Zhang Dali, Pierwszy mityng sportowy
Armii Ludowo-Wyzwoleńczej z cyklu Inna historia, 1952 © Zhang Dali. Dzięki uprzejmości artysty
|
Kurator: Wu Hang
Zhang Dali, absolwent Centralnej Akademii Sztuki
Użytkowej w Pekinie. Jako artysta podejmuje wiele tematów i używa rozmaitych
technik: malarstwa, graffiti, rzeźby, fotografii, instalacji oraz
performance’u. Był pierwszym artystą graffiti w Chinach. W 2003 rozpoczął
obszerne badania nad wykorzystaniem sloganu i obrazu w propagandzie. Ich
rezultatem jest cykl fotograficzny Inna
historia. Jego prace wystawiano m.in. w Museum of Modern Art i Metropolitan
Museum of Art w Nowym Jorku, w ramach biennale w Wenecji, w Guangdong Art
Museum, Muzeum Wiktorii i Alberta oraz Saatchi Gallery.