Czy sztuka może być polityczna i co to znaczy? Co dzieje się, gdy artyści zajmują się problemami społecznymi, na przykład bezdomnością? Jakie możliwości ma do dyspozycji artysta, chcący zmieniać społeczeństwo? Czy pojęcie skuteczności może być stosowane do oceny dzieła sztuki?
![]() |
Joseph Beuys, 7000 dębów, 1982, Kassel |
Łukasz Surowiec – artysta interdyscyplinarny, rzeźbiarz, performer, twórca filmów wideo, autor akcji w przestrzeni publicznej. Absolwent Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Student Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Universität der Künste w Berlinie. Stypendysta Ministra Kultury. Znalazł się w gronie artystów nominowanych do nagrody Start Point za najlepszy dyplom stworzony na europejskich uczelniach artystycznych. Brał udział w licznych wystawach zbiorowych i indywidualnych, zarówno w kraju, jak i za granicą. Do ważniejszych prezentacji jego twórczości należą m.in. ekspozycje: „Nice to meet you” w Art Agenda Nova w Krakowie, „Nawet o tym nie myśl” w Galerii Leto w Warszawie czy „Szczęśliwego Nowego Roku” w CSW Kronika w Bytomiu. Uczestniczył w przeglądach polskiej sztuki wideo „(Un)Polish” w Galerii Petra Vankova w Berlinie, Hejnał Expedition Art Festival w Mińsku, na Festiwal Design Attack w Krakowie oraz w siódmej edycji biennale w Berlinie (2012).
Aneta Rostkowska – studiowała historię sztuki, ekonomię i filozofię w Poznaniu, Krakowie, Heidelbergu i Frankfurcie nad Menem. Absolwentka studiów kuratorskich w De Appel Arts Centre w Amsterdamie zakończonych przygotowaniem wystawy w tym mieście, szeregu wydarzeń towarzyszących oraz publikacji (projekt „Father, Can’t You See I’m Burning?”). Współtwórczyni inicjatyw poświęconych przestrzeni Krakowa („Po kapitalizmie”, „Sól”, „Projekt Miejski”). Autorka ponad 50 tekstów z zakresu sztuki współczesnej i teorii sztuki. Kuratorka i współkuratorka licznych wystaw i projektów w przestrzeni publicznej, m.in.: „Operacja Szklarz” (Jan Simon, Jakub de Barbaro), „Mateusz Okoński. Puryfikacja”, „Cecylia Malik. Rezerwat Miasto”, „Łukasz Surowiec. Szczęśliwego nowego roku”, „Dorota Hadrian. Efekt Veblena. Tak odmienne – tak pociągające”, „Łukasz Skąpski. Farewell? Maszyny – Podkarpacie”, „Szymon Kobylarz. Cukier”, „Kiss”. Współpracowała z takimi instytucjami jak: Krakowskie Biuro Festiwalowe (Festiwal ArtBoom w Krakowie), Muzeum Narodowe w Krakowie czy Stedelijk Museum w Amsterdamie. Od 2005 roku naucza filozofii, teorii i historii sztuki w instytucjach akademickich w Krakowie (Uniwersytet Jagielloński, Akademia Sztuk Pięknych). W 2013 roku zredagowała (wraz z Martyną Niedośpiał) książkę „Cecylia Malik. Rezerwat Miasto” na temat związków sztuki, aktywizmu i ekologii. Laureatka stypendium Ministra Kultury Młoda Polska. W 2014 roku odbyła miesięczną rezydencję kuratorską w Wilnie w Centrum Sztuki Edukacji Rupert. Pisze doktorat na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz pracuje w Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie.