Anna Nacher, Sztuka wobec „nowości” mediów – o sztuce, która nie pozwala odejść mediom do lamusa

25 listopada 2014 (wtorek) o godz. 16.00

O nowych mediach bardzo często mówi się i myśli przez pryzmat rewolucji cyfrowej: istotnie, media cyfrowe zmieniły w naszym życiu tak wiele, że ledwo nadążają za tymi zmianami nasze przyzwyczajenia, instytucje społeczne i kulturalne, a także rozwiązania prawne. Artyści zajmujący się sztuką mediów bardzo często poszukują nowatorskich rozwiązań i kroczą w awangardzie projektowania interfejsów, współpracując zresztą ze specjalistami od nauk ścisłych, inżynierami czy informatykami. Równie często jednak przyglądają się uważnie naszej fascynacji nowymi technologiami i zachęcają do większego krytycyzmu: czy to, co uważamy za „nowe”, rzeczywiście radykalnie zrywa z przeszłością? Czy faktycznie książki i kultura druku odejdą do lamusa? Czy odkrywczość i świeżość zawsze jest związana z tym, co najnowsze w świecie mediów?  Czy i jak możliwe są spotkania „starego” z „nowym”? 

Spróbujemy zastanowić się nad takimi pytaniami, patrząc przez pryzmat działań artystów, którzy próbują wydobyć z cienia media należące do przeszłości (nazwane „martwymi mediami” przez Bruce'a Sterlinga) lub z perspektywy... książek, które nie zawsze są książkami (co dwójka krakowskich artystów, Zenon Fajfer i Katarzyna Bazarnik, nazwała liberaturą).


info.elektrobiblioteka.net

Proponowane materiały wideo:


dr Anna Nacher – adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego (Katedra Mediów Audiowizualnych). Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na sztuce mediów, mediach nowej generacji (przestrzeń hybrydowa, media lokacyjne), praktykach dyskursywnych internetu drugiej generacji, badaniach nad kulturowym znaczeniem dźwięku oraz związkach miasta z mediami. Autorka dwóch książek autorskich i wielu publikacji w czasopismach naukowych i antologiach.