Tomasz Gregorczyk, Między ciszą a hałasem. Najważniejsze nurty i problemy muzyki współczesnej, wykład

6 czerwca 2015  (sobota), godz. 12

Miejsce spotkania: Śródmiejski Ośrodek Kultury, ul. Mikołajska 2, I piętro, sala nr 2




Wbrew wysiłkom niektórych muzykologów mianem „muzyki współczesnej” wciąż określa się najczęściej muzykę komponowaną powstałą po przełomowych dokonaniach wiedeńskich dodekafonistów – a zatem sięgającą stu lat wstecz. Również w muzyce improwizowanej w powszechnym użyciu jest słowo „awangarda”, którym określa się zjawiska powstałe jeszcze w latach 60. ubiegłego wieku. Z jakichś powodów twórczość bazująca na manipulacji dźwiękami niemuzycznymi nadal nazywa się „muzyką eksperymentalną”, tak jakby pierwsze dzieła muzyki konkretnej Pierre'a Schaeffera nie powstały prawie siedemdziesiąt lat temu. 

Co więc jest dziś muzyką faktycznie nową? A może należy jej szukać poza salami filharmonii? Czy jej tworzenie jest jeszcze w ogóle możliwe bez zamykania się na publiczność, która już teraz niewiele z niej rozumie? Dokąd może zaprowadzić nas eliminacja osobistej ekspresji i kwestionowanie „muzyczności” muzyki? Czy jest możliwe jeszcze odkrywanie tzw. nowych środków wyrazu?
Do odpowiedzi na te pytania postaramy się zbliżyć, śledząc najciekawsze spory krytyków i samych artystów na temat głównych nurtów muzyki przełomu XX i XXI wieku¸ ale przede wszystkim – słuchając.


Tomasz Gregorczyk – dziennikarz muzyczny. W centrum jego zainteresowań znajduje się jazz i muzyka improwizowana, socjologia i filozofia muzyki oraz historia kultury amerykańskiej. Stale współpracuje z Programem II Polskiego Radia (m.in. cykl „Czas na Jazz”, cykl „Rozmowy improwizowane”), portalem Diapazon.pl, czasopismem „Glissando”. Pisze również o marketingu i nowych mediach.